11 Temmuz 2012 Çarşamba

Druk? Druk?

We hebben het allemaal druk. Althans dat is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende antwoord op de vraag: "Hoe gaat het?". Het vier letters tellende woord wordt snel gegeven; vaak te snel naar mijn mening. Sommige mensen zullen het vast wel druk hebben en anderen denken dat ze het druk hebben. Maar in essentie is het woord maar een relatief begrip. Druk ten opzichte van wat of wie? Wat de één drukte geeft kan door een ander zo gepiept zijn. En hoe kritisch gaan we om met onze tijd? Waarmee vullen we onze kostbare, beschikbare, beperkte tijd, opdat we het "druk" hebben?

Als iemand kortaf en te snel met "druk" antwoordt, voelt dat vaak aan als: "Mijn tijd gaat op naar zaken die ik niet in de hand heb en in de tijd die over blijft doe ik dingen waar ik geen voldoening uit haal en o ja als je nu iets gaat voorstellen weet ik niet of ik daar tijd voor heb".

Om het woord even in zijn andere betekenis te gebruiken: We laten te veel druk op ons uitoefenen.

B.T.

Hiç yorum yok: