13 Eylül 2011 Salı

Socio-Psyche

Zijn een goed mens zijn en goede relaties met anderen hebben niet het belangrijkste in het leven?

"Hoe wordt ik een goed mens?". "Hoe kan ik het beste een relatie onderhouden?". "Wat is goed zijn?". "Begrijp ik de ander wel goed genoeg?".

Zijn dit niet de belangrijkste vragen in het leven? Het materiële komt toch pas na het morele? Waarom is het dan dat er helemaal geen lessen psychologie en sociologie worden gegeven op scholen? Scholen zijn toch de instituten waar we onze kinderen opvoeden naast het instituut van de familie? Hoe kan het zijn dat het basis-, middelbaar- en voortgezet onderwijs allemaal onze kinderen hierin niet opleiden? In het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs zijn dit hoogstens opleidingen waar men specifiek voor moet kiezen met de bedoeling daar later zijn of haar brood mee te verdienen.

Ons onderwijsstelsel is zo opgezet dat het bedoeld is om de opgedane kennis te gebruiken om er met name geld mee te verdienen. Dus opgezet voor het materiële in de eerste plaats. Maar ik ben er van overtuigd dat als we dit zouden omdraaien en we opgevoed en onderwezen zouden worden met kennis over de psyche, het sociale en het morele, dat we dan veel gelukkiger zouden zijn, ongeacht ons inkomen.

Het ongeluk op de wereld wordt mijns inziens mede veroorzaakt door de basis van het onderwijssysteem.

B.T.

2 yorum:

S.S. dedi ki...

Onderwijs in sociologie, psychologie en ethiek zal de ontwikkeling van kinderen wellicht ten goede komen.

Maar of ze daardoor ook dichterbij het "goede" komen, betwijfel ik.

Want, wat is "goed"? Is ons "goed" ook het "goed" dat het onderwijssysteem onze kinderen straks zal bijbrengen?

B.T. dedi ki...

Goede vragen om de eerstvolgende keer dat we elkaar zien wellicht over te hebben.

Ben blij dat je hierover een mening hebt gevormd :)